پنج شنبه 5 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : ahmad & saman


سیستم مفهومی JPods‌ نمونه ای از خطوط حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT)‌ است که انرژی مورد نیاز برای حرکت کابین های الکتریکی توسط پنل های خورشیدی تأمین می شود. با توجه به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در نسل جدید سیستم های حمل و نقل و استفاده از سوخت های پاک، سیستم‌های حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT) طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند.
سیستم حمل و نقل بدون ایجاد ترافیک، بدون نیاز به جای پارک، استفاده از سیستم هوشمند رایانه‌یی برای مسیریابی خودکار و ‌استفاده از انرژی خورشیدی از جمله مزیت‌های سیستم مفهومی JPods است که توسط "بیل جیمز" طراحی شده است.

 



یک شنبه 29 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

يک مخترع ايراني موفق به ابداع سرعت گير انرژي زا شده است که امکان استفاده از انرژي هايي را که در حالت معمول هدر مي رود، فراهم مي کند.

دکتر محمد صادق شريعتي در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: اين اختراع در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکيت صنعتي ايران به ثبت رسيده و در نمايشگاه بين المللي اختراعات چين نيز مدال نقره دريافت کرده است اما اکنون يک شرکت آلماني با کپي برداري از آن، بدون ذکر نام مخترع ايراني، در سايت خود آن را مطرح کرده است.

وي درباره اختراع خود گفت: وقتي خودرويي از روي سرعت گير بالا مي رود و پايين مي آيد، ارتفاعي را طي مي کند که براساس قوانين فيزيک در اين حرکت انرژي ذخيره و بعد تخليه مي شود. وي با اشاره به اين که مي توان يک چهارم برق مصرفي تهران را از طريق سرعت گيرهاي انرژي زا تامين کرد، افزود: اين سرعت گير داراي ساختاري متفاوت از سرعت گيرهاي فعلي است که انرژي را از حالت جنبشي به حالت انرژي هاي ذخيره اي و سپس به انرژي هاي ديگر تبديل مي کند.از اين انرژي مي توان در تامين روشنايي برق خيابان ها استفاده کرد.ساختار سرعت گير انرژي زا نسبت به شيب جاده، استحکام آسفالت، ورودي آب در فصول بارندگي و همچنين يخبندان زمستان متفاوت است. اين سرعت گير بايد از آلياژي ساخته شود که تحمل تغييرات نيروي عمودي خودرو را داشته باشد.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 2 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:20 ::  نويسنده : ahmad & saman


 


 

صحبت از قطارهاي فوق‌مدرن همواره از هيجان خاصي برخوردار است. نسل جديد قطارهاي سرعتي جهان كه لوكوموتيوهاي آنان نيز ساختار فوق آيروديناميكي دارند نشان‌دهنده آن است كه در سراسر جهان به طراحي قطارهاي مجهز به فناوري‌هاي پيشرفته توجه زيادي مي‌شود.

شايد يك دليل روشن براي توجه زياد به اين وسيله حمل و نقل، همه‌گير بودن آن است. هر از گاهي خبرهاي تازه‌اي از پيشرفت‌هاي صورت گرفته در فناوري ساخت و بهره‌برداري از قطارهاي مدرن به گوش مي‌رسد. يكي از تازه‌ترين ايده‌هايي كه در اين خصوص مطرح شده است به استفاده از جريان شديد هواي اطراف ريل‌هاي قطار در حال حركت به عنوان منبعي پاك و ارزان قيمت يا شايد بهتر بگوييم رايگان براي توليد انرژي است.
تقريبا هر كسي كه در نزديكي ريل‌هاي راه‌آهن زندگي مي‌كند به شما خواهد گفت كه قطارهاي تندرو كه اتفاقا شمار آنها به سرعت در حال افزايش است در حين حركت روي ريل جريان قابل توجهي از باد توليد مي‌كنند.

 

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


جمعه 30 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

با اين روش اصول فيزيك كه حدود يك قرن پا بر جا بوده اكنون واژگون خواهد شد. شما مي‌توانيد هر روز به معادلات حركت زل بزنيد اما اين امكان و احتمال را نخواهيد ديد. همه ما نيز فكر مي‌كرديم كه اين اتفاق ممكن نيست.
اين پديده يك فعل و انفعال عجيب است و به همين دليل بيش از 100 سال ناديده انگاشته شده و كسي متوجه آن نشده است.
نور داراي مولفه‌هاي الكتريكي و مغناطيسي است. تاكنون دانشمندان فكر مي‌كردند كه اثر ميدان مغناطيسي نور بقدري ضعيف است كه مي‌توان آن را در نظر نگرفت. اما «رند» و تيم همكارانش متوجه شدند زماني كه نور با شدت مناسب از مواد نارساناي جريان الكتريكي عبور مي‌كند مي‌تواند اثر مغناطيسي ايجاد كند كه 100 ميليون بار بيش از چيزي است كه قبل از اين تصور مي‌شد. شدت اين ميدان مغناطيسي مي‌تواند معادل اثر الكتريكي قوي باشد.
اين موضوع مي‌تواند منجر به ساخت نوعي باتري‌هاي خورشيدي بدون نياز به نيمه‌هادي‌ها و مواد جاذب نور جهت توليد نيروي الكتريسيته شود.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


جمعه 26 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

کاربرد پنل های خورشيدی به عنوان جايگزينی برای سوخت های فسيلی روز به روز در حال گسترش است. اما یک کاربرد مهم آنها در مواقع اضطراری است. به همین خاطر شرکت ژاپنی فوجی الکتریک، يک کیف حاوی پنل خورشيدی قابل حمل و منعطف طراحی کرده است.

این دستگاه که OS نام دارد تنها 3 کیلو گرم وزن دارد و شبيه به يک کیف کوچک طراحی شده است. در جلوی اين کیف يک دسته تعبيه شده که اگر آن را به سمت خود بکشید با پنل های خورشیدی منعطف مستطیل شکلی روبه رو می شويد که اگر در معرض تابش انرژی نور خورشید قرار گیرند در مجموع می تواند با کمک یک باطری داخلی 40 وات توان الکتریکی تولید کنند و آن را از طریق یک سوکت 12 ولتی برق در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال یک روز که به گردش می روید ديگر نیاز نيست نگران تمام شدن شارژ باتری لپ تاپ خود باشید. اين دستگاه می تواند تقریبا به اندازه 2 ساعت برق لپ تاپ شما را تامین کند. اما بايد این نکته را هم در نظر داشت که برق خروجی این سوکت به شرايط آب و هوایی و وضعيت خورشيد نیز بستگی دارد.


این دستگاه از ژانويه سال 2011 با قيمت تقریبی 730 دلار در حال فروش است و کمپانی سازنده فروش 10 هزار واحد از این دستگاه را در برنامه کاری امسال خود قرار داده است. اگر قیمت اش معقول تر بشود وسیله کاربردی خواهد بود.


 



دو شنبه 16 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:34 ::  نويسنده : ahmad & saman

سوني نمونه اوليه از سيستم تامين انرژي جديدي توليد كرده است كه مي‌تواند انرژي لازم براي شارژ دستگاهي نظير تلويزيون را به صورت بي‌سيم و از طريق هوا انتقال دهد.
فناوري‌هاي بي‌سيم مخصوص ارسال و دريافت اطلاعات به صورت گسترده در انواع دستگاه‌هاي ديجيتالي و الكترونيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و با اين وجود، كاربران همچنان مجبورند براي شارژ دستگاه الكترونيكي از كابل استفاده كنند. كابل‌هاي مخصوص شارژ دستگاه‌ها همچنان به عنوان يك ابزار لازم و ضروري مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما شركت سوني ادعا مي‌كند كه به زودي وابستگي دستگاه‌هاي الكترونيكي به كابل‌هاي برق را از بين خواهد برد.

سوني نمونه اوليه از سيستم تامين انرژي جديدي توليد كرده است كه مي‌تواند انرژي لازم براي شارژ دستگاهي نظير تلويزيون را به صورت بي‌سيم ارسال كند. شركت سوني در آزمايش‌هاي صورت گرفته موفق شد 100 ولت انرژي الكتريسيته را تا فاصله 50 سانتي‌متري به تلويزيون LCD با اندازه 22 اينچ برساند و آن را روشن كند.
اين دستگاه بر مبناي سيستم مغناطيسي رزونانسي فعاليت مي‌كند. بخش مركزي اين دستگاه كه وظيفه توليد انرژي را برعهده دارد و به اندازه 40 سانتي‌متر ساخته شده است، شامل يك سيم‌پيچ مركزي مي‌شود و علاوه بر آن يك سيم‌‌پيچ ثانويه را نيز در خود جا داده است كه به وسيله آن‌ها مدارهاي مغناطيسي ايجاد مي‌شوند. زماني كه سيم‌پيچ دوم در مدار مغناطيسي قرار مي‌گيرد، اين جريان موجب مي‌شود تا امكان ارسال نيروي الكتريسيته به صورت بي‌سيم فراهم مي‌شود.
 



audi iaa charge technology

 

هفته گذشته تیم تحقیقاتی آئودی در امریکا با ارائه یک ویدیو رسمی به معرفی مختصری از تکنولوژی شارژ باتری توسط فناوری وایرلس پرداخت. Audi یک پروژه به نام IAA  را در سال 2009 آغاز کرد که این پروژه برای دو مدل خودرو این شرکت که یکی از آنها خودرو اسپورت مورد استفاده قرار گرفت. در این دو خودرو انرژی لازم برای حرکت به جای استفاده از بنزین، از برق تامین می شود که سیستم مدیریت آن کاملا الکترونیکی است.

 

audi iaa charge technology

 

این خودرو دارای 4 موتور الکترونیکی و دو اکسل در عقب و جلو است که دارای 313 اسب بخار قدرت است. این قدرت بالا برای خودروی برقی سبب شتاب بسیار مناسبی می شود که شتاب 0 تا 62 مایل در ساعت را در 4.8 ثانیه و سرعت 37 تا 75 مایل در ساعت را در 4.1 ثانیه طی می کند. خودروی الکتریکی آئودی دارای باطری لیتیوم یونی است که می تواند 42.2 کیلو وات ساعت را در خود ذخیره کند که با این نیرو می تواند 154 مایل را طی کند.

 

audi iaa charge technology



چندیست نمایشگرهای قابل انعطاف و شفاف به سوژه اصلی محققان تبدیل شده است اما در این میان گروه دیگری از محققان به فکر تولید حافظه‌های فلش شفاف و قابل انعطاف افتاده‌اند که به نظر بیشتر مورد استفاده و استقبال قرار بگیرد.

دکتر جیمز شیمیدان‌ آلی در دانشگاه رایس در هاستون در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول مدت کمتر از ۶ سال آینده قادرند نوعی از حافظه‌‌های فلش را طراحی و وارد بازار کنند که از نظر ویژگی‌های ذاتی و ظاهری با فلش‌مموری‌های کنونی بسیار تفاوت دارند.

بنابر اعلام وی این فلش مموری‌ها بر خلاف فلش‌های کنونی منعطف و قابل انعطاف پذیری‌اند. این نوع فلش مموری شفاف و انعطاف‌پذیر، کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر از فلش‌های کنونی‌اند و می‌توانند مثل یک برگ کاغذ تا شوند بدون اینکه به داده‌ها آسیبی وارد کنند. قابلیت حمل این‌چنین ابزاری قطعا راحت‌تر است و بیم گم‌کردن آن نیز کمتر است چون می‌توان به راحتی آنها را در بین صفحات کاغذ کتاب جاسازی کرد. این نوع حافظه قابلیت تحمل تا دمای ۵۳۹ درجه سانتیگراد را دارد و خب این فوق‌العاده است.

نخستین نمونه‌ای که از این نوع مموری برای اولین بار در آزمایشگاه‌های شیمی ساخته شده در واقع پوسته‌ایست که از یک لایه گرافنی طراحی و تشکیل شده است.

گرافن یا هر ماده که اساس آن کربن باشد در این مورد پاسخگوی خوبی به حساب می‌اید و می‌توان گفت ماده اصلی از کربن است. البته با توجه به اینکه اکسید سیلیکون نیز قابلیت‌های فوق را داراست دیگر نیاز مبرمی به گرافن نیست. این تراشه برای پیکربندی اطلاعات از ۲ بیت استفاده می‌کند در صورتی که تراشه‌های کنونی دارای سه بیت برای پیکربندی اطلاعات هستند و با ترکیب‌بندی سه بعدی اجازه نگهداری اطلاعات بیشتری را در خود می‌دهند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت پیکربندی سه بیتی را طوری سه‌بعدی طراحی کرده‌اند که قابلیت ذخیره داده‌های بیشتری در این سه بیت نسبت به تراشه‌های کنونی دارا هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این تراشه جدید این است که با توجه به نوع ساختار خود قدرت خاموش و روشن شدن فوق‌العاده سریعی را دارند و این ویژگی این تراشه در مقابل جریان الکتریکی موجب شده تا برای کارشناسان از جذابیت خاصی برخوردار باشد و ویژگی شفافیت و منعطف بودن نیز موجب شده تا قابلیت حمل آن بسیار راحت باشد.

به احتمال زیاد می توان کاری کرد که نحوه خواندن اطلاعات از آن نیز با فلش مموری‌های کنونی متفاوت باشد. به عنوان مثال با قرار دادن این صفحه نازک و شفاف بر روی نمایشگر، قابلیت خواندن اطلاعات از آن برای سیستم امکان‌پذیر باشد. دانشمندان می‌گویند امیدوارند بتوانند این تراشه را حتی در اندازه نازک‌تری طراحی کنند و علاوه بر اینکه این تراشه بر روی نمایشگر قابل استفاده باشد بتوان از آن بر روی شیشه اتومبیل نیز استفاده کرد.

Source: Gizmag via Rice University, American Chemical Society



چهار شنبه 12 / 1 / 1391برچسب:, :: 12:40 ::  نويسنده : ahmad & saman

پس از گذشت 37 سال از تاسیس نیروگاه اتمی بوشهر سرانجام دیشب این نیروگاه اتمی به حداکثر توان قدرتی خود یعنی 1000 مگاوات رسید . این نیروگاه اولین نیروگاه اتمی در خاور میانه و در کشورهای اسلامیست. این نیروگاه در سال 1354 توسط دکتر اکبر اعتماد، اولین رییس سازمان انرژی اتمی ایران کلنگ زنی شد و شرکت زیمنس SIEMENS آلمان غربی ساخت آن را در دست گرفت ولی متأسفانه به دلیل وقوع جنگ این نیروگاه نیمه کاره رها شد و در جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک هواپیمای عراقی قرار گرفت و بخشهایی از آن دچار آسیب دیدگی شد و درسال 1372 به دستور اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ایران با حضور شرکت روس اتم روسیه دوباره بازسازی شد . ولی کشورهای آمریکا و اسراییل که از پیشرفت ایران سخت نگران بودند با ساخت ویروس استاکس نت سعی در اختلال در سیستم آن داشتند که با توان بالای مهندسان نرم افزار کشور به این امر دست نیافتند و ناکام ماندند و در تاریخ 27شهریور سال 89 سوخت اتمی وارد راکتور شد که با تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی و روس دیشب افتخاری دیگر برای ایران عزیزمان رقم خورد...




جمعه 19 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:14 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

یک شرکت انگلیسی با الهام از دانه های درخت چنار نسل جدیدی از توربینهای بادی دور از ساحل را عرضه کرده است که می تواند 10 مگاوات انرژی تولید کند.

این توربین بادی جدید که از نوع توربینهای بادی دور از ساحل و ویژه نصب شدن در دریا است را شرکت انگلیسی Wind Power با الهام از دانه های درخت چنار تولید کرده است.نمونه های اولیه این توربین بادی دور از ساحل غول پیکر به ارتفاع 130 متر هستند که در حالت باز بودن پره ها ارتفاع آنها به 270 متر می رسد. داربست این توربین کابلی بوده و بر روی سکویی که طول آن کمتر از 150 متر است، قرار می گیرد.
براساس گزارش گاردین، این ژنراتور جدید که در وسط دریا نصب می شود می تواند حداکثر 10 مگاوات انرژی تولید کند این میزان انرژی برای سه هزار خانواده کافی است

 

این توربین قرار است در سالهای 2013- 2014 وارد بازار شود.

 

دانه های درخت چنار به دلیل بالهای V مانندی که دارند به صورت مارپیچ روی زمین می افتند. در این پروژه محققان دانشگاه کرنفیلد، شرکت رولز رویس، بریتیش پترولیوم و شرکت شل نیز حضور دارند و در تلاشند تا میزان تولید انرژی این ژنراتور را به 20 مگاوات برسانند.

 

 

به تازگی "کریس هان"، وزیر انرژی انگلیس با تاکید بر اینکه هیچ پولی برای ساخت نیروگاههای هسته ای جدید وجود ندارد خواستار ساخت بزرگترین مراکز بادی در این کشور شد.

 

 



پنج شنبه 9 / 12 / 1390برچسب:, :: 19:35 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

 

 

مقدمه

از مهمترین منابع استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ، ساخت راکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق می‌باشد. راکتور هسته‌ای وسیله‌ای است که در آن فرآیند شکافت هسته‌ای بصورت کنترل شده انجام می‌گیرد. در طی این فرآیند انرژی زیاد آزاد می‌گردد به نحوی که مثلا در اثر شکافت نیم کیلوگرم اورانیوم انرژی معادل بیش از 1500 تن زغال سنگ بدست می‌آید. هم اکنون در سراسر جهان ، راکتورهای متعددی در حال کار وجود دارند که بسیاری از آنها برای تولید قدرت و به منظور تبدیل آن به انرژی الکتریکی ، پاره‌ای برای راندن کشتیها و زیردریائیها ، برخی برای

تولید رادیو ایزوتوپوپها و تحقیقات علمی و گونه‌هایی نیز برای مقاصد آزمایشی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در راکتورهای هسته‌ای که برای نیروگاههای اتمی طراحی شده‌اند (راکتورهای قدرت) ، اتمهای اورانیوم و پلوتونیم توسط نوترونها شکافته می‌شوند و انرژی آزاد شده گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد کرده و بخار حاصله برای چرخاندن توربینهای مولد برق بکار گرفته می‌شوند.
 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 10 / 11 / 1390برچسب:, :: 12:47 ::  نويسنده : ahmad & saman

شکسته شدن و آتش گرفتن و افتادن  پره:

 

برای مشاهده تمامی عکسها لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 10 / 11 / 1390برچسب:, :: 11:7 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه:

توان باد، تبدیل انرژی نهفته در باد به شکل قابل استفاده انرژی نظیر الکتریسیته با استفاده از توربین های بادی است. در آسیاب های بادی، انرژی باد به صورت مستقیم برای آسیاب کردن محصولات کشاورزی یا پمپاژ آب از چاه به سر زمین استفاده می شده است. در اواخر سال 2006، ظرفیت جهانی ژنراتور های بادی نصب شده در حدود 9، 73 گیگاوات بود. هر چند در حال حاضر کمی بیشتر از 1% کل انرژی الکتریکی جهانی توسط توربین های بادی تولید می شود، [1 ] اما در کشوری نظیر دانمارک، سهم انرژی باد در تولید الکتریسیته مصرفی به حدود 20 % ، در اسپانیا در حدود9% و در آلمان در حدود 7% است. [2] در حالت کلی می توان گفت که ظرفیت تولید الکتریسیته توسط انرژی باد در سال 2006، به 4 برابر مقدار آن در سال 2000 رسیده است. [3]

تولید الکتریسیته از محل انرژی بادی در مزارع بادی بزرگ متصل به شبکه سراسری تا توربین های منفرد موجود در نقاط دور افتاده از شبکه صورت می گیرد. انرژی باد به مقدار فراوان، با قابلیت تجدید پذیری، با توزیع بالا در نقاط مختلف، پاک و هنگامی که جانشین انرژی الکتریکی تولیدی از منابع سوخت فسیلی شوند، توام با کاهش گازهای گلخانه ای متصاعد شده است. در اغلب موارد، خاصیت غیر دائمی و متناوب باد مشکلات غیر قابل تصور و بر طرف نشدنی را ایجاد می کند، به ویژه هنگامی که استفاده از توربین های بادی برای تامین بیش از 10% توان تقاضا شده مد نظر باشد( ضریب نفوذ کم تا متوسط )، اما چنانچه از انرژی باد برای تامین بیش از 10% تقاضای بار استفاده شود، ( ضریب نفوذ متوسط به بالا ) چالش هایی را پیش رو قرار می دهد که هنوز به طور کامل حل نشده اند. [4] در ایران، بررسی های نسبتا محدودی در جهت شناسایی انرژی بالقوه باد، با نگرش به تولید انرژی انجام شده است. از جمله می توان به بررسی های انجام یافته در مورد بادهای دشت قزوین در سال 1349 و بادهای منجیل در سال 1359 اشاره کرد. در طی سالیان اخیر نیز توسط دفتر انرژی های نو امور وزارت نیرو، 26 منطقه کشور شامل 45 سایت مورد مطالعه و پتانسیل سنجی قرار گرفته اند. براساس نتایج این مطالعه، ایران به طور کلی کشوری با باد متوسط است ولی برخی مناطق آن باد مناسب و مداومی برای تولید برق را دارا هستند. براساس بررسی های انجام شده، توان بالقوه انرژی باد در سایت های مطالعه شده حدود 6500 مگاوات برآورد شده است.

در این مقاله پیدایش، ظرفیت و نحوه بهره برداری از انرژی باد را تشریح خواهیم کرد و در مقاله بعد میزان استفاده از این انرژی در دنیا، بررسی های اقتصادی و محیط زیستی این انرژی را خواهیم آورد.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


ﺧﻼﺻﻪ

روزاﻧﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺑﯿﺶ از دو ﻫﺰار رﻋﺪ وﺑﺮق ﮐﻪ در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ رخ ﻣﯽدﻫﻨﺪ، ﺛﺒﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺪت ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺣﺪود 200 ﮐﯿﻠﻮ آﻣﭙﺮ داﺷﺘﻪ و اﻧﺮژی ﻣﻌﺎدل

15 ﻣﮕﺎژول ﺑﺮ اﻫﻢ در ﺑﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﻧﺮژی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﺎزه ای ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪﻫﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﺟﺪی وارد ﮐﻨﺪ.

ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻓﻠﺰی ﺑﻠﻨﺪ و ﻣﺮﺗﻔﻊ داﺷﺘﻪ و اﻏﻠﺐ در ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی رﻋﺪ و ﺑﺮق در اﺗﻤﺴﻔﺮ آﻧﻬﺎزﯾﺎد اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی ﮐﻪ درﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﮐﻠﯽ را ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﻮﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺗﻨﻮع وﻣﯿﺰان اﯾﻦ آﺳﯿﺐ ﻫﺎ و ﺑﺮﺧﯽ از اﺻﻮل ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی در ﺑﺮاﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﻣﻮردﺑﺤﺚ ﻗﺮارﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 135 کیلوابایت
تعداد صفحات: 8 صفحه


در ایران روزانه به طور متوسط 5/5 کیلووات ساعت انرژی خورشیدی بر هر متر مربع از سطح زمین می تابد و 300 روز آفتابی در 90% خاک کشور داریم.

مساحت ایران تقریبا 1600000 کیلومتر مربع یعنی حدود 1012 × 6/1 متر مربعاست.

میزان تابش روزانه انرژی خورشید در ایران برابر است با 1012×5/5×6/1 کیلو وات ساعت.

میزان کل تابش خورشید در طول روز برای ایران تقریبا برابر است با 109×9 مگاوات ساعت.

اگر تنها از 1% مساحت ایران انرژی خورشیدی را دریافت کرده و راندمان سیستم دریافت انرژی تنها 10 % باشد، باز هم می توانیم روزانه 106×9 مگاوات ساعت انرژی از خورشید دریافت کنیم.

منبع: سانا



دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

1) نحوه به وجود آمدن انرژي باد : انرژي باد، انرژي حاصل از هواي متحرك مي باشد. هنگامي كه تابش خورشيد بطور نامساوي به سطوح ناهموار زمين ميرسد سبب ايجاد تغييرات دما و فشار مي گردد و در اثر اين تغييرات باد بوجود مي آيد. همچنين اتمسفر كره زمين بدليل حركت وضعي زمين، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي دهد كه اين امر نيز باعث بوجود آمدن باد می گردد. جریان اقیانوسی نیز بصورت مشابه عمل نموده و عامل 30% انتقال حرارت کل در جهان می باشد. 
در مقياس جهاني اين جريانات اتمسفري بصورت يك عامل قوي جهت انتقال حرارت و گرما عمل مي نمايند. دوران كره زمين نيز مي تواند در برقراري الگوهاي نيمه دائم جريانات سياره اي در اتمسفر، انرژي مضاعف ايجاد نمايد.

 

2) توليد برق از طريق انرژي باد با استفاده از توربين بادي :

مراحل كار يك توربين، كاملاً عكس مراحل كار پنكه مي باشد. در پنكه انرژي الكتريسيته به انرژي مكانيكي تبديل شده و باعث چرخيدن پره مي شود. در توربينهاي بادي چرخش پره ها انرژي جنبشي باد را به انرژي مكانيكي تبديل كرده، سپس الكتريسيته توليد مي گردد. باد به پره ها برخورد مي كند و آنها را مي چرخاند. چرخش پره ها باعث چرخش محور اصلي مي شود و اين محور به يك ژنراتور برق متصل مي باشد. چرخش اين ژنراتور، برق متناوب توليد مي نمايد.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

توربین های بادی محور عمودی

توربین های بادی با محور عمودی نظیر ساونیوس ، داریوس ، صفحه ای ، کاسه ای و.... از 2 بخش اصلی تشکیل شده اند. یک میله اصلی که رو به باد قرار می گیرد و میله های عمودی دیگری که عمود بر جهت باد کار گذاشته می شوند. این توربین شامل قطعاتی با اشکال گوناگون بوده که باد را در خود جمع کرده و باعث چرخش محور اصلی می گردد. ساخت این نوع توربین ها بسیار ساده است ولی بازده بسیار پایینی دارد. در این نوع توربین ها یک طرف توربین باد را بیشتر از طرف دیگر جذب می کند و باعث می شود که سیستم لنگر پیدا کند و بچرخد. نتیجه این نوع طراحی این است که سرعت چرخش سیستم دقیقاً با سرعت باد برابر بوده و در مناطقی که سرعت باد کم است چندان کارآمد نیست. از مزایای این نوع توربین ها این است که ژنراتور و یا جعبه دنده می توانند در پایین نزدیک زمین جاسازی شوند. همچنین برج یا دکل نیاز به پشتیبانی آن ندارد و اینکه توربین نیاز ندارد که رو به باد گذاشته شود یعنی به جهت وزش باد وابسته نیست. از معایب آن می توان گفت که گشتاور تکانی (لنگر) در طول هر دوره تناوب تولید می شود و نصب توربین های محور عمودی روی برج ها سخت می‌باشد بدین معنی که آنها باید در جریانهای هوایی آهسته تر با اعتشاش بیشتر و نزدیک زمین با بازده استخراج انرژی پایین تر عمل کنند. مدل های مختلفی از نوع توربین ها بادی با محور عمودی که بر حسب نیروی رانش کار میکنند وجود دارد. این مدل ها عبارتند از مدل ساونیوس (یک پره یا چند پره) - مدل صفحه ای - مدل کاسه ای - مدلهای نوع نیروی بالابر یا لیفت مانند داریوس - مدل بال هواپیمایی - مدل با حرکت مار پیچی باد - مدل توربینی - مدل استوانه ای یا ماداراس - مدل خورشیدی - مدل وانتوری - مدل زانویی و ..... که البته برخی از اینها مربوط به انواع تاریخی هستند و دیگر کاربردی ندارند.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

نیروگاه برق آبی

هیدروالکتریسیته (انرژی برق-آبی) اصطلاحی است که به انرژی الکتریکی تولیدی از نیروی آب اطلاق می‌شود. در حال حاضر هیدروالکتریسیته چیزی در حدود ۷۱۵۰۰۰ مگاوات یا ۱۹٪ (۱۶٪ در سال ۲۰۰۳) از کل انرژی الکتریکی تولیدی جهان را پوشش می‌دهد. هیدروالکتریسیته همچنین ۶۳٪ از انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را نیز شامل می‌شود.

در صد استفاده از نیرو گاههای برق آبی در جهان

بیشتر نیروگاه‌های برق-آبی انرژی مورد نیاز خود را از انرژی پتانسیل آب پشت یک سد تامین می‌کنند. در این حالت انرژی تولیدی از آب به حجم آب پشت سد و اختلاف ارتفاع بین منبع و محل خروج آب سد وابسته‌است. به این اختلاف ارتفاع، ارتفاع فشاری می‌گویند و آن را با H (مخفف Head) نمایش می‌دهند. در واقع میزان انرژی پتانسیل آب با ارتفاع فشاری آن متناسب است. برای افزایش فاصله یا ارتفاع فشاری، آب معمولاً برای رسیدن به توربین آبی فاصله زیادی را در یک لوله بزرگ (penstock) طی می‌کند.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


مقاله ای پر بار و مفید در مورد «بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید انرژی الکتریکی» که به عنوان پروژه درس های مختلف از جمله مبانی سیستم های قدرت و ... می تواند باشد. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره و کمک کنه به شما دوستان و دانشجویان عزیز

زبان کتاب: فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.77 مگابایت
تعداد صفحات: 58 صفحه

 



ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺗﻮرﺑﯿﻨﻬﺎی ﺑﺎدی در ﺑﺮاﺑﺮ ﺻﺪﻣﺎت ﻧﺎﺷﯽ از ﺻﺎﻋﻘﻪ

 

ﺧﻼﺻﻪ

روزاﻧﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺑﯿﺶ از دو ﻫﺰار رﻋﺪ وﺑﺮق ﮐﻪ در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ رخ ﻣﯽدﻫﻨﺪ، ﺛﺒﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺪت ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺣﺪود 200 ﮐﯿﻠﻮ آﻣﭙﺮ داﺷﺘﻪ و اﻧﺮژی ﻣﻌﺎدل

15 ﻣﮕﺎژول ﺑﺮ اﻫﻢ در ﺑﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﻧﺮژی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﺎزه ای ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪﻫﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﺟﺪی وارد ﮐﻨﺪ.

ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻓﻠﺰی ﺑﻠﻨﺪ و ﻣﺮﺗﻔﻊ داﺷﺘﻪ و اﻏﻠﺐ در ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی رﻋﺪ و ﺑﺮق در اﺗﻤﺴﻔﺮ آﻧﻬﺎزﯾﺎد اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی ﮐﻪ درﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﮐﻠﯽ را ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﻮﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺗﻨﻮع وﻣﯿﺰان اﯾﻦ آﺳﯿﺐ ﻫﺎ و ﺑﺮﺧﯽ از اﺻﻮل ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی در ﺑﺮاﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﻣﻮردﺑﺤﺚ ﻗﺮارﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

 

زبان کتاب: فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 135 کیلوبایت
تعداد صفحات: 8 صفحه

 



دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

همه چیز درباره انرژی باد و توربین های بادی 

 

مقدمه:

انرژی بادی بیش از 2000 سال است که مورد استفاده قرارگرفته است.اولین آسیابهای بادی در ایران مورد استفاده قرار گرفتند که از باد برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می کردند. نام "آسیاب بادی" به این دلیل به کار رفت که هدف اصلی آنها آسیاب وخرد کردن غلات و تبدیل آن به آرد بود.

باد یک پروانه(توربین) بادی را می چرخاند که به قرقره ها و تسمه هایی وصل بود و چرخهای آسیاب را به گردش در می آورد.

در آغار سالهای 1900 آسیابهای بادی تغییرو بهبود یافتند و برای کشیدن آب از زیرزمین مورد استفاده قرارگرفتند و امروزه هنوز بدین منظور مورد مصرف قرارمی گیرند.

پس از گسترش ژنراتورهای بادی، طولی نکشید که برای سرویس دهی در مناطق دور افتاده استرالیا یعنی جاهایی که برق از ژنراتورهای شهری تامین نمی شد، مورد استفاده قرار گرفت.

از زمانهای نخستین، بشر با ساخت اولین آسیاب ها که قدمت آنها سال ششم میلادی ثبت شده است، نیروی باد را تحت کنترل خود درآورده است. به مرور زمان این تکنولوژی از تنوع برخوردار شده است از جمله کشیدن آب از چاه، آسیاب کردن غلات و تامین نیروی برق کارخانجات چوب بری و الوار سازی. در اواسط قرن نوزدهم تنها در انگلستان بیش از 10000 آسیاب بادی کار می کرد. آخرین دگرگونی در طول سالهای 1880 به وقوع پیوست زمانی که عمل گردش بادبانها به محرک و گرداننده یک ژنراتور الکتریکی تبدیل گشت.رشد این تکنولوژی ادامه داشت اما انگیزش تجاری واقعی زمان بحران نفت در 1970 رخ داد که توجه بشر را به تولید نیروی برق مداوم و ایمن معطوف ساخت. که این مستقیما به استقرار نیروی باد بعنوان منبع انرژی جهانی که سریعترین میزان رشد را داشته، منجر شد با بازاری که تنها در اروپا رشد متوسط سالانه 30 درصدی داشته است یعنی نرخ رشدی که فقط با صنعت کامپیوتر و ارتباطات از راه دور برابری می کند. هم اکنون تغییرات جوی و موضوعات امنیتی انگیزش بیشتری برای بوجود آوردن منابع انرژی متنوع که ادامه یافتنی باشند و آلودگی ایجاد نکنند را فراهم می سازد.

تکنولوژی انرژی بادی در سالهای اخیربسرعت رشد کرده است و اروپا در راس این صنعت دارای تکنولوژی رفیع قرارگرفته است. توربین ها در حال ارزانتر و قدرتمندتر شدن هستند، با طول پره بیشتر که قادر است از مقدار باد زیادتری استفاده کند و بنابراین الکتریسیته بیشتری تولید نماید و هزینه تولید برق از منابع قابل تجدید را کاهش دهد.

اولین مزرعه بادی تجاری در انگلستان در سال 1991 در دلابول واقع در کرن وال ساخته شد که از توربین های 400 کیلو واتی استفاده می کرد، در حالی که آخرین دستاوردها در بردارنده توربین هایی است که ده برابر از توربین های 400 کیلوواتی قدرتمندترند.

حتی بعد از این که بطور متوسط 25-20 سال از عمر کاری توربین های بادی گذشت، این ارزش را دارند که بصورت آهن قراضه می توانند فروخته شوند.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 9:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

سلول‌ها ي خورشيدي

سلول‌ها ي خورشيدي وسائلي هستند كه انرژي خورشيدي را مستقيماً به الكتريسته تبديل مي كنند، يا مستقيماً از طريق اثر فتوولتايي و يا به طور غيرمستقيم انرژي خورشيدي به گرما يا انرژي شيميايي تبديل مي كنند.

متداول‌ترين شكل خورشيدي سلول‌ها مبتني بر اثر فتو ولتايي هستند كه شامل دو لايه نيم رسانا مي باشد يك اختلاف پتانسيل بين لايه‌ها توليد مي شود. اين ولتاژ توليد يك شدت جريان در يك مدار بيروني توليد مي كند و بدين وسيله كار مفيد ايجاد مي شود.




تاريخچه سلولهاي خورشيدي

سلول‌هاي خورشيدي ميانه دهة‌ 1950 در دسترس بوده‌اند ولي، زماني كه دانشمند فرانسوي ، (بكرل) كشف كرد كه با تاباندن نور به برخي محلولهاي شيميايي ويژه يك جريان الكتريكي توليد مي شود. تحقيق علمي اثر فتوولتايي سال 1839 شروع شد،

در 1877 اين تاثير ابتدا در يك جامد فلزي مشاهده‌شد (در فلز سلنيوم). اين فلز سالهاي بسياري براي سنجش نور به كار رفته بود و فقط به مقادير خيلي كم توان داشت. يك درك عميق‌تر علمي، در سال 1905 توسط انيشتين و در سال1930 به وسيله اسكاتكي فراهم شد و لازم بود سلول‌هاي خورشيدي كارآمد ساخته‌شود. در سال 1954 يك سلول خورشيدي سيليسيمي كه 6% از انرژي خورشيد را به الكتريسيته تبديل مي كرد به وسيله پيرسون و فولر ساخته شد، اين نوع باطري از 1958در شاتل هاي فضايي به كار رفت.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 9:32 ::  نويسنده : ahmad & saman

طریقه ساخت توربین بادی

تمامی عکس ها گویا هستند بنابراین احتیاج به توضیحی ندیدم

با این حال اگر توضیح بیشتری خواستید به منبع سایت سر بزنید 

A DC motor to be used as a generator in a wind turbine

Making wind turbine blades from PVC pipe

Finished wind turbine blades made from PVC pipe

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 9:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

اجزاء داخلی توربین های بادی

 

 

 

انرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي‌باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد.

از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود.

 

توربينهاي بادي چگونه كار مي كنند ؟

توربين هاي بادي انرژي جنبشي باد را به توان مكانيكي تبديل مي نمايند و اين توان مكانيكي از طريق شفت به ژنراتور انتقال پيدا كرده و در نهايت انرژي الكتريكي توليد مي شود. توربين هاي بادي بر اساس يك اصل ساده كار مي كنند. انرژي باد دو يا سه پره اي را كه بدور روتور توربين بادي قرار گرفته اند را بچرخش در مي آورد. روتور به يك شفت مركزي متصل مي باشد كه با چرخش آن ژنراتور نيز به چرخش در آمده و الكتريسيته توليد مي شود.

توربين هاي بادي بر روي برج هاي بلندي نصب شده اند تا بيشترين انرژي ممكن را دريافت كنند بلندي اين برج ها به 30 تا 40 متر بالاتر از سطح زمين مي رسند. توربين هاي بادي در باد هايي با سرعت كم يا زياد و در طوفان ها كاملا مفيد مي باشند

همچنين مي توانيد براي درك بهتر چگونكي عملكرد يك توربين بادي به انيميشني كه به همين منظور تهيه شده توجه كنيد تا با چگونگي چرخش پره ها٬ شفت و انتقال نيروي مكانيكي به ژنراتور و در كل نحوه عملكرد يك توربين بادي آشنا شويد.

توربينهاي بادي مدرن به دو شاخه اصلي مي‌شوند :


لطفا" برای مطالعه ی متن کامل به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 21:45 ::  نويسنده : ahmad & saman

به ماشین های برقی سبز ویا هیبریدی در بزرگراهها توجه زیادی شده است اما در خصوص فضای تبلیغاتی در بزرگراهها چطور؟

این بیلبورد بزرگ تبلیغاتی که با استفاده از پنج توربین بادی ونود وشش پانل خورشیدی برق مورد نیاز آن را فراهم می آورد.


 

 


 


 

ریکو اظهار داشت این بیلبورد بزرگ در بزرگراه M4 که ازمرکز شهر تا فرودگاه هیترو که از شلوغ ترین معابر اروپا هست نصب می گردد.

 


لینک فیلم

 

منبع: دیسکاوری



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 21:43 ::  نويسنده : ahmad & saman

تولید خودروهای خورشیدی بدلیل اینکه انرژی حرکتی خود را از نور خورشید و بواسطه پنل های خورشیدی می گیرند و از انرژی ارزان و سبز استفاده می کنند بسیار مورد توجه خودروسازان است هرچند هنوز قدرت و شتاب لازم خودروهای دارای سوخت بنزینی را ندارند. چنانچه شما هم مایل به کار در این زمینه باشید لازم نیست هزینه های هنگفتی کنید یک وسیله چهارچرخه که پنلی خورشیدی به آن متصل باشد می تواند یک خودروی خورشیدی ساخت دست شما باشد. 

 

 


 

کوچکترین خودروی خورشیدی جهان در واقع چهارچرخه ای است به طول ۱٫۳ اینچ که کار خاصی انجام نمی دهد و در حمل بار و مسافر نمی توان از آن استفاده کرد و شاید بتوان در مسابقاتی از این دست شرکت داده شود.

چنانچه شما هم علاقه مند به ساخت خودروهای خورشیدی باشید به همین سادگی می توانید خودروی مینیاتوری خود را بسازید تنها کافیست آستین های خود را بالا بزنید

 

منبع:  آی تی بلاگ



در حال حاضر پانل های مسطح حرارتی خورشیدی برای گرم کردن آب وتولید انرژی حرارتی ساخته شده اما انرزی الکتریکی تولیدی محدودی دارند.

 

با این حال، محققان کالج بوستون و MIT اخیرا گزارش دادند که ، با معرفی دو نوآوری ، آنها قادر به افزایش بهره وری از انرژی خورشیدی حرارتی با پانل های مسطح با قابلیت تولید هفت تا هشت برابر  و همچنین مقدار قابل توجهی تولید الکتریسیته هستند.


 

  

 

 


 

این تیم یک پانل مسطح  صفحه تخت خلابا تکنولوژی نانوبرای جذب بهتر نور  ومهار انرژی خورشیدی ساختند.

با این ترکیب آنها قادر به افزایش ظرفیت تولیدی الکتریسته شدند. این استاد فیزیک کالج بوستونZhifeng Ren  در یک گزارش چاپ شده در مجله nature materials اظهار داشت:

 

با بهبود فن آوری های موجود این پانل های صفحه تخت قادر به تولید همزمان حرارت وبرق با هزینه پایین هستند.

 

این فن آوری جدید روش مقرون به صرفه تر برای تبدیل انرزی خورشیدی به برق می باشد.که برای بازار های انرژی های تجدید پذیر و استفاده جوامع مسکونی وصنعتی تاثیرگذار خواهد بود.

منبع:

دیسکاوری

http://news.discovery.com/tech/hybrid-solar-panel-generates-hot-water-electricity-110504.html

 

 

 




چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 20:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

Bird's-eye view of solar plant that works at night

(Image: Markel Redondo)

Sunshine can be turned into electricity at night in this thermosolar plant. Gemasolar, in Fuentes de Andalucía near Seville in Spain, is the first commercial-scale plant to use an innovative "battery" that stores energy as molten salts.

More than 2600 heliostats - flat mirrors - over 185 hectares reflect and concentrate sunlight onto the top of a tower. In the "power tower", potassium and sodium nitrate salts are heated to 565 °C and then pass through a heat exchanger where they turn water into steam to drive turbines in the 19.9 megawatt plant.

When there's more heat than is needed to turn the turbines, some of the hot salt solution is stored in a tank. This battery allows electricity to be generated for up to 15 hours when there's no sunshine. "In summertime, we expect to run continuously most days," says Santiago Arias, technical director of Torresol Energy, which owns the plant.

In the winter, daily sunlight is inadequate for the plant to operate at full power throughout the night. Arias says Torresol can either run the plant until the battery is exhausted, or it can modulate the power of the turbine during darkness so it is at its maximum between 11 and 11.30 pm, when electricity demand - and price - peaks, "so we are able to reach the next day without stopping the turbine".

In this way Gemasolar should be able to generate electricity for 6500 hours a year, which the company claims is up to three times as long as other renewable energies.

Torresol is also building twin 50 MW parabolic plants in southern Spain. In these, oil in a pipe is heated by sunlight reflected from parabolic mirrors. They, too, will have molten salt batteries, able to generate power for 7.5 hours after the sun sets. The plants will begin commercial operation on 1 January 2012.

 

sorce

http://www.newscientist.com


آفتاب را می توان به برق در شب در این گیاه thermosolar تبدیل شده است. Gemasolar در فوئنتس د Andalucía در نزدیکی سویل در اسپانیا ، اولین گیاه در مقیاس تجاری به استفاده از نوآورانه "باتری" که ذخایر انرژی به عنوان نمک مذاب است.

بیش از 2600 heliostats -- آینه های تخت -- بیش از 185 هکتار را منعکس و تمرکز نور خورشید بر روی نوک یک برج. در "برج قدرت" ، نمکهای پتاسیم و سدیم نیترات به 565 گرم · C و سپس از طریق یک مبدل حرارتی عبور جایی که آب آنها را تبدیل به بخار به درایو توربین در نیروگاه مگاواتی 19.9.

هنگامی که حرارت بیش از مورد نیاز برای چرخش توربین وجود دارد ، برخی از راه حل گرم نمک در یک مخزن ذخیره می شود. این باتری اجازه می دهد تا برق برای تا 15 ساعت تولید می شود هنگامی که آفتاب وجود دارد. سانتیاگو آریاس ، مدیر فنی Torresol انرژی ، که صاحب کارخانه می گوید : "در فصل تابستان ، ما انتظار داریم که به طور مداوم اجرا در بیشتر روزهای".

در زمستان ، نور خورشید روزانه ناکافی برای گیاه به کار در با تمام توان (Full Power) در طول شب است. آریاس می گوید Torresol هم می تواند اجرا گیاه تا باتری خسته شده است ، یا قدرت توربین آن را می توانید در طول تاریکی زیر و بم پس از آن در حداکثر آن بین 11 و 11،30 PM است ، هنگامی که تقاضای برق -- قیمت -- قله ، "بنابراین ما قادر به رسیدن به روز بعد و بدون متوقف کردن توربین "است.

در این راه Gemasolar باید قادر به تولید برق به مدت 6500 ساعت در سال است ، که ادعاهای شرکت تا سه بار به عنوان طولانی به عنوان انرژی تجدید پذیر دیگر.

Torresol همچنین ساختمان دوقلو 50 مگاوات نیروگاه های سهموی در جنوب اسپانیا است. در این ، روغن را در یک لوله است به توسط نور خورشید منعکس شده از آینه های سهموی گرم می شود. آنها ، بیش از حد باتری های نمک مذاب ، قادر به تولید برق به مدت 7.5 ساعت پس از مجموعه خورشید داشته باشند. گیاهان عملیات تجاری در تاریخ 1 ژانویه 2012 شروع خواهد شد.

منبع:

http://www.newscientist.com

Translate By Google

 

 



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 19:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

گروه انرژی تجدید پذیر استرالیا برای اولین بار توربین بادی بدون صدا به قدرت 20 کیلووات را معرفی نمود.این توربین با تعداد 30 پره از جنس آلومینیوم قابلیت حداکثر جذب باد را دارد.

برای مطالعه متن کامل و دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب بروید

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 19:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

تصویر زیر متعلق به توربینی بادی در آردروسان اسکاتلند است که انفجار آن در اثر وزش بادهای شدید، آن را در صدر اخبار قرار داده است. انفجار این توربین روز گذشته و زمانی رخ داد که در اثر وقوع طوفان اقیانوسی در مناطق شمالی انگلستان، بادهایی با سرعت 260 کیلومتر بر ساعت این منطقه را درنوردیدند. اما سوال اینجاست که چه عاملی باعث انفجار این توربین شده است؟
به گزارش نیوساینتیست، یک فیلم آماتوری که از این حادثه گرفته شده، نشان می‌دهد که سر این توربین به دور محورش پیچیده است، و ظاهرا یکی از پره‌های آن قبل از آغاز آتش‌سوزی پوشش کامپوزیتی کربنی خود را از دست داده است.


هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده، اما توجهات روی توانایی توربین برای خاموش شدن خودکار در باد شدید متمرکز شده است. عملیات خاموش شدن توربین معمولا با خلاص کردن پره‌های توربین انجام می‌شود که باعث توقف چرخش پره‌ها می‌شود. یک توربین بادی به طور معمول زمانی‌که سرعت باد به 90 کیلومتر در ساعت می‌رسد خاموش می‌شود، اما مشخصا چیزی در آردروسان به درستی عمل نکرده و شاید باعث به وجود آمدن اضافه جریان در سیم‌پیچ‌های توربین شده که ممکن است همین امر منجر به آتش‌سوزی شده باشد.
یک منشاء دیگر مشکل ممکن است بروز نقص در گیربکس (جعبه دنده) توربین باشد. وجود گیربکس تضمین می‌کند سرعت روتور توربین به نحوی تنظیم شده باشد که الکتریسیته تولیدی ژنراتور برای استفاده در شبکه برق مناسب باشد.
این اتفاق اکنون از سوی شرکت Vestas به عنوان سازنده توربین و شرکت Infins of Edinburg به عنوان بهره‌بردار نیروگاه تحت بررسی قرار دارد. به گفته مسولان اینفینیس، به عنوان اقدامات احتیاطی این نیروگاه اکنون از شبکه برق جدا شده و تا زمانی‌که تحقیقات به نتیجه نرسد، نیروگاه مجددا به شبکه وصل نخواهد شد.
این مساله که توربین قطعات بزرگی از مواد مشتعل را از خود به اطراف پراکنده کرده است، به یکی از نگرانی‌های مردمی تبدیل شده است که در نزدیکی چنین تاسیساتی زندگی می‌کنند. مسلما این مساله در آینده مجوز اعتراضات بیشتر را برای گروه‌های مخالف مزارع نیروگاه‌های بادی مانند Country Guardian فراهم می‌آورد.

لینک خبر:

خبرآنلاین

نیوساینتیست



یک شنبه 6 / 8 / 1390برچسب:, :: 16:9 ::  نويسنده : ahmad & saman

فيلمي آموزشی و  کوتاه (حدود 3.12 دقيقه) در مورد نيروگاه خورشیدی براي دانلود شما عزيزان قرار دادم.

جالبه ، اميدوارم بدردتون بخوره

حجم فایل: 11.6 MB

فرمت فایل : wmv.

 

 

 



یک شنبه 6 / 8 / 1390برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

فيلمي آموزشی و  کوتاه (حدود 1.5 دقيقه) در مورد نيروگاه بخار براي دانلود شما عزيزان قرار دادم.

جالبه ، اميدوارم بدردتون بخوره

حجم فایل: 4.45 MB

فرمت فایل : wmv.

 

 

 



یک شنبه 6 / 8 / 1390برچسب:, :: 16:10 ::  نويسنده : ahmad & saman

فيلمي آموزشی و  کوتاه (حدود 2.28 دقيقه) در مورد نيروگاه زمین گرمایی براي دانلود شما عزيزان قرار دادم.

جالبه ، اميدوارم بدردتون بخوره

حجم فایل: 8.8 MB

فرمت فایل : wmv.

 

 



یک شنبه 6 / 8 / 1390برچسب:, :: 14:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

سلام دوستان عزيز
امروز فيلمي آموزشی و کوتاه (حدود 3 دقيقه) در مورد نيروگاه گازي براي دانلود شما عزيزان قرار دادم.
جالبه ، اميدوارم بدردتون بخوره

حجم فایل: 10.1 MB

فرمت فایل : wmv.



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:42 ::  نويسنده : ahmad & saman

مشخصات فنی نیروگاه

سوخت

سوخت اصلی نیروگاه ، سوخت سنگین (مازوت) می‌باشد که توسط تانکرها حمل و از طریق ایستگاه تخلیه سوخت در سه مخزن 33000 متر مکعبی ذخیره می‌گردد. سوخت راه اندازی ، سوخت سبک (گازوئیل) است که در یک مخزن 430 متر مکعبی نگهداری می‌شود.

آب

آب مصرفی نیروگاه ، جهت تولید بخار و مصرف برج خنک کن و سیستم آتش نشانی ، از طریق چاه عمیق تامین می‌گردد.

برای مشاهده ی متن کامل این بحث بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید...



ادامه مطلب ...


با سلام امروز یه تحقیق یا گزارش کارآموزی با عنوان "آشنایی با سیکل بخار و بررسی تجهیزات الکتریکی نیروگاه" که یه تحقیق کامل هست برای دانلود گذاشتم امیدوارم که از این مطب بهره لازم و کافی ببرید.
 


لطفا برای دانلود روی Download کلیک کنید.



چهار شنبه 4 / 7 / 1390برچسب:, :: 17:24 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 34

حجم: 9.53 M

نوع فایل:pdf



دو شنبه 2 / 7 / 1390برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : ahmad & saman
اساساً اگر بخواهید انرژیهای تجدید‌پذیر از كاربرد وسیعی برخوردار شوند باید كه تكنولوژی‌های ارایه شده ساده و قابل اعتماد بوده و برای كشورهای كمتر توسعه یافته نیز مشكلات فنی به همراه نداشته باشد و بتوان از منابع محدود مواد خام آنها نیز استفاده كرد. در مرحله بعدی نیز باید به آب زیاد نیاز نداشته باشد. در همینجا باید گفت كه تكنولوژی دودكش دارای این شرایط است.


ادامه این مطلب را نیز بخوانید:

 





ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان